Header6
logoA
Acest site este cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013.
Pentru informaţii detaliate despre celelalte programe cofinanţate de Uniunea Europeană, vă invităm să vizitaţi www.fonduri-ue.ro.
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziția oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României.

Care este succesul agroturismului din Italia?

În anul 2009 institutul australian ISS Institute Inc a publicat un studiu semnat de Pauline Porcaro, care prezintă modelul agroturistic italian, reflectând asupra acelor aspecte care determină succesul acestui sector în ansamblu, precum și la nivelul gospodăriilor agroturistice.

Studiul (accesibil în limba engleză) are ca scop prezentarea bunelor practici din domeniul agroturismului italian având la bază trei regiuni din Italia (Toscana, Veneto și Tirolul de Sud), și formulează recomandări pentru preluarea și adaptarea acestora în vederea dezvoltării și promovării agroturismului din Australia.

Recomandările lui Pauline Porcaro sunt foarte relevante și pentru țara noastră, în special dacă ținem cont de obiectivul strategic al dezvoltării agroturismului italian, respectiv stoparea migrației populației din mediul rural, și implicit menținerea agricultorilor pe pământurile lor. Idee familiară, nu-i așa?

În vederea realizării acestui obiectiv italienii au elaborat și au implementat o strategie, datorită căreia Italia a devenit un paradis al agroturismului cu zeci de mii de gospodării autorizate care funcționează cu succes.

romitorio

Primul pilon al modelului italian: reglementări în sprijinul agroturismului

Strategia italiană are la bază trei piloni:elaborarea de noi politici pentru reglementarea și finanțarea agroturismului, dezvoltarea de produse inovatoare și realizarea unui marketing eficient.

În ceea ce privește noile politici care reglementează sectorul, este demn de menționat că guvernul, respectiv guvernele regionale asigură asistență financiară și formare profesională pentru cei care doresc să inițieze și să dezvolte o afacere agroturistică, consideră agricultura și sectorul ospitalier ca fiind sectoare protejate, și în același timp reglementează sever intervențiile de dezvoltare a clădirilor destinate agroturismului.

Este prevăzut și faptul că pentru proprietarii gospodăriilor agroturistice agricultura trebuie să fie sursa principală de venituri, iar dacă o persoană dorește să inițieze o afacere agroturistică, trebuie să aibă vârsta sub 50 de ani și este obligat să susțină activitatea în acest domeniu pentru cel puțin 10 ani.

Modelul italian are implicații și în ceea ce privește protecția mediului înconjurător. Prezervarea și renovarea clădirilor vechi au un rol cheie în asigurarea infrastructurii agroturistice, ceea ce contribuie la păstrarea imaginii satului și elimină necisitatea de a construi hoteluri și resorturi imense. Mesele bazate pe mâncăruri tradiționale preparate exclusiv din produse locale și comercializarea de produse locale sunt facilități de bază oferite turiștilor.

Un alt element important ce caracterizează modelul agroturismului italian se leagă de aspectele socio-culturale. Așadar agroturismul italian se bazează pe contactul direct dintre turiști și gazdă, reflectă particularitățile și cultura locală, asigură cadru adecvat pentru comercializarea produselor artizanale locale, creează coeziune de familie, împiedică migrația tinerilor din mediul rural prin asigurarea de locuri de muncă în gospodăriile familiale, și nu în ultimul rând contribuie în mod considerabil la creșterea ratei de ocupare în rândul femeilor din mediul rural. În privința integrării pe piața muncii a femeilor din mediul rural sunt interesante datele institutului de statistică di Italia, care arată că în anul 2009 fiecare a treia gospodărie agroturistică din Italia a fost condusă de o femeie, tendința fiind caracteristică în cea mai mare măsură regiunii Toscana, unde se numără cele mai multe gospodării (în jur de o pătrime dintre gosporăriile agroturistice italiene).

Produse intovatoare

Proiectul Gallo Rosso din Tirolul de Sud

Această inițiativă vine de la asociația agricultorilor din Tirolul de Sud, care a dorit să contribuie la creșterea veniturilor din activitățile agricole prin furnizarea de servicii complementare. Astfel s-au creat produsele Gallo Rosso, respectiv Farm Holidays, în cadrul căruia turiștii au acces la serviciile oferite de aproximativ 1600 de unități de cazare, precum și la diverse oferte de programe, Farm Inns and Bars care întrunește hanurile și barurile tradiționale din Tirolul de Sud, Quality Farm Products, care promovează produsele locale ale gospodăriilor din Tirolul de Sus (respectiv cele nouă specialități ale regiunii: sucurile de fructe, siropurile din fructe, dulcețile din fructe, fructele uscate, rechiul de fructe, oțetul, produsele din plante medicinale, produsele lactate și ouăle), precum și Farm Handcrafts, care aduce turiștilor bucuria de a avea acces la produsele artizanale locale.

red rooster

Comunitatea Gallo Rosso oferă membrilor să sprijin pe mai multe planuri. Astfel membrii Gallo Rosso au acces la consiliere de dezvoltare antreprenorială, la cursuri de formare profesională și conferințe în domeniul agroturistic, la spațiu de reclamă în cataloagele Gallo Rosso, pe pagina oficială a brandului, precum și în mass-media. Mai mult, membrii comunității primesc newsletter conținând idei de dezvoltare antreprenorială și au acces la datele cercetărilor și sondajelor realizate de Gallo Rosso.

Faimoasele agropensiuni din Toscana

tuscany

Un alt studiu de bune practici din domeniul agroturismului din Toscana, Provence si Bavaria este cel realizat de CerTour și partenerii săi în cadrul unui proiect finanțat în cadrul Programului Operațional Comun de Cooperare Bazinul Mării Negre 2007-2013.

Conform studiului în anul 2013 numărul gospodăriilor agroturistice din Toscana a ajuns la 4125, regiunea aflându-se astfel pe primul loc din Italia în ceea ce privește oferta agroturistică italiană. Studiul prezintă ca bună practică două ferme agroturistice, exemplul acestora reflectând în mod desăvârșit particularitățile modelului agrotutistic toscan.

Una dintre ferme, Sant’Egle di Sorano, este o fermă ecologică în Grosetto, Toscana. Casa de fermieri este o clădire veche renovată, care datează din anii 1600, și care asigură cazare pentru un număr total de 18 de persoane în cele 8 camere amenajate pentru turiști. Conform studiului CerTour această fermă constituie o bună practică excepțională datorită faptului că a fost prima fermă din Italia care a promovat și a adoptat metoda agriculturii organice.

Produsele bio ale fermei – legume, fructe, cereale, măsline și struguri – sunt rezultate ale agriculturii care urmează principiul respectării ciclurilor biologice naturale și sunt utilizate pentru prepararea de unor produse de casă, cum ar fi berea nefiltrată, produsele lactate, prăjiturile, uleiul de măsline, vinul și cosmeticele naturale. Energia utilizată pe fermă provine din surse regenerabile, iar apa pluvială este utilizată în activitățile agricole.

Restaurantul oferă exclusiv mâncăruri tradiționale pregătite din ingrediente sezonale și produsele bio ale fermei. Printre serviciile inovatoare se regăsește și facilitatea de transport la domiciliu al produselor ale fermei, comanda se face on-line, iar produsele pot fi alese din catalogul accesibil pe pagina web a fermei.

sorano

Conform informațiilor publicate pe pagina fermei proprietarii organizează cursuri practice în diferite teme legate de activitatea agroturistică, cum ar fi agricultura biodinamică, bucătăria tradițională toscană, prepararea cașcavalului, pregătirea pâinii de casă și a produselor de panificaţie.

În plus, ferma are o inițiativă de promovare a artelor, bazată pe ideea sinergiei dintre artă și natură. Astfel ferma găzduiește expoziții din creații, desene și tablouri ale unor artiști din diferitele părți ale lumii, particularitatea acestor creații fiind utilizarea de materiale și substanțe naturale.

Agroturismuso in Veneto

În studiul lui Pauline Porcaro întâlnim o serie de întreprinderi agroturistice de succes din Veneto. Una dintre acestea este Le Bianchette, o fermă din Custoza, nu departe de Verona, care oferă toate serviciile de bază caracteristice fermelor agroturistice italiene: asigură cazare într-o clădire nouă, în camere cu acces la internet, dotate cu aparat TV și cu aer condiționat, are un restaurant unde sunt servite mâncăruri tradiționale, asigură bibiclete pentru turiștii cazați care doresc să descopere regiunea, oferă copiilor loc de joacă și comercializează produse locale.

le bianchette

Totuși, Le Bianchette nu s-a inclusă pe lista exemplelor de bună practică doar datorită calității serviciilor agroturistice de bază, ci mai mult datorită faptului că a lansat un serviciu inovator, numit fermă didactică, având ca grup țintă școlile și grupurile de copii. Programele didactice accesibile au fost elaborate în colaborare cu profesori și au ca scop promovarea vieții în mediul rural, prin familiarizarea copiilor cu frumusețile acesteia. De exemplu, în cadrul acestor programe copii au oportunitatea de a cunoaște animalele de la fermă, de a înțelege lanțul trofic, sau de vedea cum se transformă strugurii în vin. Copiilor mai mari li se prezintă locația Bătăliei de la Custoza.

Un alt produs inovator al regiunii Veneto este agricamping. Un exemplu de bună practică de acest gen prezentat de Pauline Porcaro îl constituie Agroturismo da Sergio, situat în apropierea Veneției, la mai puțin de un kilometru de malul mării. Ferma produce cereale și legume, având ca piață țintă comunitatea locală și crescătorii de păsări. Proprietarul a lansat serviciul agricamping la începutul anilor ’90, fiind prima fermă din zonă care oferă acest tip de serviciu. Pentru a lansa serviciul agricamping, proprietarii au delimitat o parte din teritoriul aferent fermei, creând 14 spații de camping separate, de câte 50 de mp fiecare, facilitățile sanitare fiind amenajate într-o clădire agricolă. Serviciul agricamping este accesibil doar în sezonul de vară, însă camerele de oaspeți sunt accesibile turiștilor pe tot parcursul anului.

Idei de marketing

Cel de-al treilea pilon al modelului agroturistic italian este marketingul, activitate realizată în colaborare dintre guvernele regionale, organizațiile și asociațiile agroturistice, agențiile de publicitate și proprietarii gospodăriilor agroturistice.

Guvernul regional din Veneto are, de exemplu, o pagină web centralizată, dedicată agroturismului regional, totodată publicând broșuri de promovare a unor produse agroturistice specifice. Fiecare unitate agroturistică se afiliază la una dintre asociațiile agroturitice (de exemplu Turismo Verde, terranostra), având acces astfel la alte oportunități de promovare. Mai mult, aceste asociații sunt promovate, la rândul lor, în broșurile specifice ale guvernului regional.

veneto

Una dintre broșurile specifice ale regiunii este cea care promovează fermele care oferă programe didactice pentru copii (de ex. Le Bianchette). Versiunea din 2010 a broșurii este accesibilă AICI.

Povestea de succes a Tirolului de Sud este brandul Gallo Rosso (respectiv Roter Hahn sau Red Rooster), având ca simbol cocoșul roșu.

Portalul de promovare a brandului Gallo Rosso, accesibil în patru limbi (în engleză, germană, italiană și olandeză), oferă informații turistice având ca scop promovarea regiunii și membrii comunitării Gallo Rosso. Tot pe portalul Gallo Rosso sunt accesibile cataloagele on-line care promovează produsele agroturistice specifice ale regiunii.

Iată cele mai recente cataloage Gallo Rosso (se descarcă cu click pe titlu, prin link către pagina de sursă):

Faptul că Toscana este una dintre cele mai vizitate regiuni din Europa se datorează nu doar serviciilor turistice de calitate și locației excepționale, ci și acțiunilor de marketing puternice derulate de toți factorii implicați în sectorul turistic.

Din studiul lui Pauline Porcaro reiese că primele întreprinderi agroturistice din Toscana au apărut la începutul anilor ’80, prin renovarea și valorificarea caselor țărănești vechi și prin lansarea de servicii complementare agriculturii. Destinația turistică cunoscută astăzi ca Toscana este un rezultat al eforturilor coordonate, depuse timp de decenii de către guvernul regional, prestatorii de servicii agroturistice locale și ceilalți actori relevanți pentru agroturism (asociații, agenții de publicitate etc).

Guvernul regional pune accent deosebit pe activitățile de marketing al regiunii, printre altele administrează o serie de pagini web cu diverse scopuri, de la atragerea de investitori până la promovarea turismului din Toscana. Astfel de pagină este cea de promovare a regiunii, Toscana Promozione, precum și pagina turistică oficială a regiunii cu opțiunea de on-line booking.

Totodată provinciile și zonele turistice din interiorul regiunii depun, la rândul, eforturi pentru promovarea agroturismului, un bun exemplu este Chianti, faimoasa zonă de origine a vinului Chianti, incluzând dealurile florentine, dealurile din Siena, Arezzo și Grosetto.

Gospodăriile agroturistice ale regiunii sunt promovate de nenumărate agenții de turism și de publicitate, și proprietarii însuși recunosc importanța acțiunilor de promovare a propriilor produse și servicii. Mai mult, sunt proprietari care nici nu apelează la serviciile agențiilor, considerând crearea unei pagini web proprii și optimizarea acesteia ca fiind o măsură mult mai costeficientă.

O astfel de pagină web este cea deținută de ferma agroturistică Romitorio di Serelle, care este o bună practică din punct de vedere al stilului de promovare, și care în același timp reflectă în mod desăvârșit produsul agroturistic italian cunoscut sub denumirea Toscana.

restaurant

Pentru sursele imaginilor dați click pe imagini. (For image credits click on the photos.)

 

—————

Și apropo de instrumentele de marketing pentru promovarea regiunii Toscana…

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=vdJGMZDY0-8