Header6
logoA
Acest site este cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013.
Pentru informaţii detaliate despre celelalte programe cofinanţate de Uniunea Europeană, vă invităm să vizitaţi www.fonduri-ue.ro.
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziția oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României.

Cum folosim internetul în căutarea unui loc de muncă?

Internetul este unul dintre cele mai importante medii pentru căutarea unui loc de muncă. Totuși, în timp ce cu zece ani în urmă portalurile de recrutare online au fost cele mai populare instrumente de căutare a unui loc de muncă prin internet, astăzi lucrurile stau altfel.

1344274012074_5509507

S-a schimbat și s-a diversificat instrumentarul online, s-au schimbat obiceiurile noastre de utilizare a internetului, și s-a schimbat și prezența online a firmelor. Majoritatea acestora (cel puțin a celor mai serioase) dispun de un site de prezentare, au o pagină pe Facebook, poate și un blog, iar conceptul de e-marketing nu le mai șochează. Tendințele de dezvoltare arată din ce în ce mai mult în direcția comunităților de social media.

Eficiența strategiei de căutare a unui loc de muncă crește în paralel cu diversificarea instrumentelor utilizate, așadar ar fi bine să cunoaștem cât mai multe facilități care ne stau la dispoziție.

1. Portaluri de recrutare online

Pornind din poziția unei persoane cu domiciliul în mediul rural, aflate în căutarea unui loc de muncă în domeniul turismului și ospitalității, în județul Covasna sau Bihor, n-ar fi de recomandat să tratăm portalurile de recrutare online ca elemente principale ale strategiei noastre, totuși au anumite avantaje pentru care merită să le avem în vedere.

De ce și pentru ce să le utilizăm? Pentru a obține informații cu privire la piața muncii și eventual pentru a trimite candidaturi pentru posturile relevante.

Aceste portaluri oferă un mediu online pentru întâlnirea directă dintre angajatorii și potențialii angajați, incluzând servicii pentru ambele categorii: în general, oportunitatea de a posta anunțuri și de a primi candidaturi pentru angajatori, respectiv oportunitatea de a completa și transmite CV-ul online pentru persoanele în căutarea unui loc de muncă.

Un punct slab al site-urilor de recrutare constă în sfera de cuprindere restrânsă, care rezultă din faptul că aceste instrumente sunt utilizate preponderent de către angajatorii din mediul urban și din anumite domenii (de exemplu comerț, IT, management, marketing), altele fiind subreprezentate.

Totuși anunțurile online care apar pe portalurile de recrutare ne pot ajuta în obținerea unei imagini mai complete cu privire la anumite posturi și ocupații, la cerințele minime aferente, eventual și la salariul mediu acordat.

Analizând anunțurile accesibile pentru postul de ospătar/chelner, reiese că în general, candidatul ideal vorbește limba engleză, are cel puțin studii medii și este calificat, are experiență în domeniu, cu posibilitatea de a negocia salariul în funcție de aceasta. Dar înainte de a ne speria de acest profil pretențios al candidatului ideal pentru postul de ospătar, aflăm din anunțurile actuale și faptul că există angajatori pentru care experiența profesională nu este obligatorie, cu atât mai mult zâmbetul, pasiunea și disponibilitatea de lucra în echipă.

Iată o listă a celor mai cunoscute portaluri de recrutare:

2. Pagini web ale potențialilor angajatori

O simplă căutare cu Google, și iată că avem la dispoziție o listă a restaurantelor din localitatea țintă, cu date de contact, inclusiv adrese web. Este la fel de reușită operațiunea și în cazul agențiilor de turism, dacă dorim să ne angajăm ca și ghizi de turism.

Nu toate firmele care dispun de un site de prezentare îl și utilizează pentru realizarea de sarcini din domeniul managementului de resurse umane (în cazul nostru pentru recrutare), dar găsim și site-uri care oferă informații interesante și potențialilor angajați (de ex. anunțuri pentru ocuparea locurilor de muncă vacante, invitație de a trimite un CV pentru cei care doresc să se alăture echipei).

Dar cum ne ajută în mod concret site-ul oficial al firmei în căutarea unui loc de muncă?

  • Ne poate oferi informații cu privire la posturile vacante și cu privire la condițiile în care ne putem alătura echipei (de văzut, de exemplu, secțiunile Carieră, Echipa noastră, Oferte de muncă).
  • Ne oferă date de contact pe care putem trimite o scrisoare de intenție și un CV chiar și în lipsa unei invitații explicite în acest sens, în special în cazul în care firma aleasă este angajatorul ideal pentru noi și avem și curajul de o contacta.
  • Ne oferă informații valoroase cu privire la firmă, ceea ce este foarte important în cazul în care ajungem la un interviu de angajare (de văzut, de exemplu, secțiunile privind istoricul firmei, viziunea și misiunea, serviciile oferite, principiile de management, documentele strategice, dacă există).

3. Rețele de socializare

Firmele tind din ce în ce mai mult spre o diversificare a prezenței online, recunoscând că pentru succesul activității de e-marketing o pagină web nu mai este suficientă.

Rețelele de socializare, în special rețeaua Facebook, reprezintă instrumente valoroase și importante ale strategiei de e-marketing. Nu este de mirare că numărul paginilor Facebook din categoria celor de afaceri crește în mod constant.

Cum ne ajută această rețea pe parcursul căutării unui loc de muncă?

  • Nu sunt rare situațiile în care prietenii noștri postează sau distribuie pe Facebook anunțuri de locuri de muncă, dar putem semnala și noi că suntem în căutarea unui loc de muncă sau a unei noi oportunități de dezvoltare profesională.
  • Ar fi o idee bună să ne alăturăm pe Facebook firmelor cu care ne-ar plăcea să lucrăm, având astfel oportunitatea de a fi informați cu privire la actualitățile privind acestea, precum și de a adăuga comentarii interesante și relevante la postările acestora, adică de a le contacta în mod direct.
  • Totuși, atenție la modul în care utilizăm rețeaua Facebook! Unii recrutori au obiceiul de a verifica chiar pe Facebook candidații la un job înainte de a le invita la un interviu de angajare. Comentariile agresive sau imprudente, câte o fotografie mai jenantă, o vorbă scăpată, neplăcută cu privire la morala noastră de muncă sau la fostul șef pot influența în mod negativ imaginea noastră, și implicit șansele de a obține locul de muncă dorit.

LinkedIn este o rețea și mai relevantă, fiind o comunitate online se bazează pe ideea creării unei rețele de profesioniști. Ce știe LinkedIn din perspectiva căutării unui loc de muncă? Multe!

  • Profilul persoanelor înregistrate are caracter profesional, fiind un fel de CV online. Astfel figurăm în această rețea ca și profesioniști, având oportunitatea de a ne conecta cu alți profesioniști.
  • Rețeaua include și firme (potențiali angajatori), care utilizează această facilitate și ca instrument de recrutare. Totuși LinkedIn nu este un portal de recrutare, așadar este responsabilitatea noastră de a fi activi și vizibili pentru potențialii angajatori. La fel ca și în cazul altor rețele de social media, și LinedIn oferă membrilor posibilitatea de a adăuga comentarii la temele dezbătute, de a se alătura unor grupuri de profesioniști, de a distribui conținuturi legate de domeniile noastre de specialitate.
  • Putem oferi și solicita referințe de la foștii colegi și angajatori, de la profesori și colegi de școală, inclusiv prin confirmarea aptitudinilor noastre.
  • LinedIn oferă un cadru pentru identificarea acelor persoane cu care împărtășim aceleași interese profesionale, precum și pentru alăturarea la grupuri de profesioniști, unde putem discuta teme de specialitate actuale. Printr-o activitate remarcabilă devenim vizibili potențialilor angajatori, ceea ce ne poate ajuta în căutarea unui loc de muncă.
  • De altfel, LinkedIn are și o facilitate care ne permite să descoperim eventuale locuri de muncă accesibile din rețea din sectoarele de activitate care ne interesează (Joburi). De remarcat că toate activitățile noastre legate de joburi sunt strict confidențiale, LinkedIn nu le distribuie conactelor noastre.

Să nu uităm că rețelele de socializare nu ne oferă soluții imediate! Ar fi o greșeală să credem să prin simpla utilizare a acestor resurse vom găsi un loc de muncă peste noapte. Însă utilizate în mod corespunzător, comunitățile de social media ne sprijină intens în implementarea unei strategii de căutare a unui loc de muncă consistente și bine gândite, concentrată pe propria noastră persoană, înconjurată de informații și referințe care confirmă profesionalismul și aptitudinile noastre.